DDL - UMR 5596
ISH - Bat C
14 avenue Berthelot
69007 Lyon
Tél : 04 72 72 64 12
Fax : 04 72 72 65 90
Contact

Développement, Neurocognition, Dysfonctionnements

A la une

 You are here : Home /  Research /  DENDY /  A la une
France  Anglais  Italien  Last update : 02/03/2016     

Florence CHENU

Co-head of team DENDY
IR, Ingenior Methods in SSH

 04 72 72 65 25

Florence.Chenu@univ-lyon2.fr

Teams :     DENDY 


  Training and professional background
  Research interests
  Scientific activities
  Administration activities
  Teaching
  Supervised theses and dissertation
  Main publications and conferences

TRAINING AND PROFESSIONAL BACKGROUND


 

2003 Doctorat es Sciences du Langage. Université Lumière Lyon 2. Analyse linguistique d'un corpus de communication en réseau : étude morphosyntaxique. Dir. G. Puech

 

2005- Ingénieur méthodes en SHS, Laboratoire Dynamique Du Langage. Axe Développement, Neurocognition, Dysfonctionnements

 

RESEARCH INTERESTS


 

On-line Processes in Written production in children and adolescents

 

Early verb acquisition in French

 

Syntactic complexity: relative clause processing

 

Literacy and syntactic flexibility

 

Educational technology

 

SCIENTIFIC ACTIVITIES


 

Depuis 2014 Membre du COST ACTION IS1401 - Strengthening Europeans' capabilities by establishing the European literacy network (R. Alves, Univ Porto)

 

Member of COST ACTION ISO703 - European Research Network on Learning to Write Effectively (ERN-LWE), Workgroup 1: Early acquisition of writing skills. Organization of the Training School "Spelling and early text composition" in Lyon (France) - 14-16 September 2011

 

Member of the GDR Production Verbale Écrite (Research group on written language production) 2007-2011; Member of the GDR Adyloc (Research group on early language acquisition) since 2012

 

Member of conference organizing committees (ELA2005; AFLICO IV; ELA2012)

 

Member of the editorial board of the journal Lidil (since 2011)

 

Reviewer ponctuel pour : Frontiers, Journal of writing research, Discours

 

Membre du comité de rédaction de la revue Lidil (depuis 2011)

 

Member of the reviewing committee for the Congrès Mondial de Linguistique Française (CMLF - 2008)

 

Co-Organizer of the Lyon Literacy Workshop 2008

 

ADMINISTRATION ACTIVITIES


 

Member of the scientific council of University Lumière Lyon 2 (since 2008)

 

TEACHING


 

Variétés des français parlés, question de la norme (M2 MESFC, 2010-13)

 

Sciences du langage : Introduction à la syntaxe (L1 Sciences de la cognition ; word classes, argument structure)

 

Méthodologie en psycholinguistique : traitement de corpus, présentation des données et des résultats, gestion bibliographique, initiation à Childes et Excel (Master 1 Sciences du Langage ; corpus building, corpus analysis, data analysis, Childes, MS Excel).

 

Psycholinguistique : le développement du langage de 2 à 6 ans (L2 Sciences de la cognition; psycholinguistics : first language acquisition in children from 2 to 6 years old ie. morphology, word order, constructions)

 

TICE1 (L1 ; Information Technologies) 2007-.

 

Langues du monde, systèmes linguistiques (L3 Éducation et Langage) : linguistic diversity, linguistic systems, language change, multilingualism for future teachers in primary schools

 

SUPERVISED THESES AND DISSERTATION


 

Contribution to the supervision of thesis and dissertations (Licence, Master, et doctorants)

 

MAIN PUBLICATIONS AND CONFERENCES (SHORT VERSION)
SHOW LONG VERSION / SHORT VERSION


Edited books
 

Kern, S., Gayraud, F. & Chenu, F. (eds), 2014, "The role of input in early first morphosyntactic development", 5, John Benjamins Publishing Compagny, 136 p.


 

Kopecka, A. & Chenu, F. (eds), 2013, "Numéro spécial issu de la Conférence Internationale AFLiCo IV - Espace", CogniTextes, vol. 9.


 

Chenu, F. & Kopecka, A. (eds), 2012, "Numéro spécial issu de la Conférence Internationale AFLiCo IV - Acquisition de L1 et L2 ", CogniTextes, vol. 8.


Chapters in books
 

Ailhaud, E., Chenu, F. & Jisa, H., 2016, "A developmental perspective on the units of written French", in Written and spoken language development across the lifespan: Essays in honour of Liliana Tolchinsky, Perera, J., Aparici, M., Rosado, E. & Salas, N. (eds), Springer, pp. 287-305


 

Chenu, F., Pellegrino, F., Jisa, H. & Fayol, M., 2011, "Définir les pauses pour étudier la dynamique de la production écrite", in Le langage et ses niveaux d'analyse. Cognition, production de formes, production du sens., Chuquet, J. (ed), Collection Rivages linguistiques, Rennes, Presses Universitaires de Rennes, pp. 145-159


 

Jisa, H., Chenu, F., Fekete, G. & Omar, H., 2010, "Promoting patients in narrative discourse : A developmental perspective.", in Language Acquisition across Linguistic and Cognitive Systems. , Kail, M. & Hickmann, M. (eds), Amsterdam/Philadelphia, John Benjamins Publishing Company, pp. 161-177  (pdf)


 

Jisa, H., Chenu, F., Fekete, G., Omar, H. & Saidi, D., 2008, "Promouvoir les patients dans le discours narratif : Une perspective développementale.", in Apprentissage des langues premières et secondes. , Kail, M., Fayol, M. & Hickmann, M. (eds), Paris , CNRS Éditions, pp. 179-197.  (pdf)


 

Chenu, F. & Jisa, H., 2006, "Caused motion constructions and semantic generality in early acquisition of French", in Constructions in Acquisition, Clark, E. & Kelly, B. (eds), Stanford, CSLI, pp. 233-261  (pdf)


Journals
 

Chenu, F. & Ailhaud, E., 2016, "La phrase : de la maitrise de ses conventions graphiques à sa pertinence cognitive", LIDIL, 54, pp. 15-34


 

Maggio, S., Chenu, F., Bes de Berc, G., Pesci, B., Lété, B., Jisa, H. & Fayol, M., 2015, "Producing written noun phrases in French", Written Language & Literacy, 18:1, pp. 1–24


 

Chenu, F., Pellegrino, F., Jisa, H. & Fayol, M., 2014, "Interword and intraword pause threshold in the writing of texts by children and adolescents: a methodological approach", Frontiers in Psychology, 5:182, pp. [doi: 10.3389/fpsyg.2014.00182] (link)


 

Kern, S., Gayraud, F. & Chenu, F., 2014, "Introduction: The role of input in early first language morphosyntactic development", LIA special issue, 1:5, pp. 1-18


 

Maggio, S., Lété, B., Chenu, F., Jisa, H. & Fayol, M., 2012, "Tracking the mind during writing: Immediacy, delayed, and anticipatory effects on pause and writing rate", Reading and Writing, 25:9, pp. 2131-2151


Conferences with proceedings
 

Jisa, H., Ailhaud, E., Chenu, F. & Mazur-Palandre, A., 2016, "L’influence de la langue écrite au cours du développement langagier tardif", proc. of CMLF, Tours, 04-08 Juillet, Neveu, F., Bergounioux, G., Côté, M.H., Fournier, L. & Hriba, S. (eds)


 

Kern, S., Chenu, F. & Türkay, F., 2012, "Poids du contexte sur la répartition noms/verbes dans le langage adressé à l’enfant en français et en turc", proc. of CMLF2012, Lyon, 04 au 07 juillet


 

Chenu, F., Jisa, H. & Mazur-Palandre, A., 2012, "Développement de la connectivité syntaxique à travers deux types de textes à l’oral et à l’écrit", proc. of CMLF, LYON, 4-7 juillet 2012


 

Kern, S. & Chenu, F., 2010, "Contextes de production et LAE en français : caractéristiques pragmatiques et syntaxiques", proc. of Congrès Mondial de Linguistique Française 2010, Nouvelle-Orléans, USA, 12-15 juillet 2010


 

Chenu, F. & Jisa, H., 2006, "Acquisition of putting event verbs in French", proc. of BUCLD 31, Boston, 3-5 novembre 2006, Cascadilla Press (poster)


Invited and keynote conferences
 

Jisa, H. & Chenu, F., 2013, "Les révisions dans le discours écrit d'enfants et adolescents francophones", actes de Pragmatique de la reformulation, ISH, Lyon, 23/01/2013


 

Chenu, F. & Jisa, H., 2010, "Spontaneous data corpora in Language Acquisition research", actes de Journée d'étude sur la notion de corpus en linguistique : cognition, documentation, acquisition et diachronie, ENS Lyon , 26 novembre (résumé)


 

Jisa, H., Chenu, F., Fekete, G., Omar, H. & Saidi, D., 2006, "Promoting patients in narrative discourse: a developmental perspective", proc. of Apprentissage des langues premières et secondes, Paris, january 23-25 2006


Invited presentations
 

Ailhaud, E., Chenu, F. & Jisa, H., 2014, "A developmental perspective on the units of written French. Production and Perception in Different Modalities : Linguistic, Cognitive and Developmental Perspectives. ", Lunds Universitet., November 22


 

Chenu, F., Jisa, H. & Mazur-Palandre, A., 2013, "Développement de la connectivité syntaxique à travers deux types de textes à l’oral et à l’écrit", séminaire CLLE-ERSS, Université de Toulouse Le Mirail, 30/05/2013


 

Chenu, F., 2013, "Le corpus ReFLex : choix des méthodologies au carrefour des approches et des objets d’étude", Séminaires CLLE-ERSS, Université de Toulouse Le Mirail, 30/05/2013


 

Chenu, F., Jisa, H., Fayol, M. & Lété, B., 2013, "Indicateurs infra-lexicaux et lexicaux des mots dans un corpus de textes narratifs collectés avec Eye and Pen", école thématique CNRS, Dynamique de la production écrite, approche pluridisciplinaire, Poitiers, 8 au 12 juillet 2013


 

Chenu, F., Jisa, H. & Mazur-Palandre, A., 2012, "Développement de la connectivité syntaxique : textes narratifs et expositifs à l’oral et à l’écrit", Journée d'étude sur la subordination, Université de Poitiers, 24 mai 2012


Conference presentations
 

Kern, S. & Chenu, F., 2016, "De la variation du LAE en fonction de la langue et de la situation", Grammaire et Pragmatique dans le langage de l'enfant, Paris, 6 février


 

Chenu, F., Ailhaud, E. & Jisa, H., 2015, "Variations of chronometric measures of written production depending on syntactic and semantic features of clauses , ", AFliCo VI, Grenoble, France, May, 28-29


 

Kern, S., Chenu, F. & Glas, L., 2015, "Role of frequency and phonetic complexity on first words order of acquisition", Child Language Symposium, University of Warwick, 20th - 21st July 2015


 

Ailhaud, E., Chenu, F. & Jisa, H., 2014, "Temporal management of clauses and sentences in texts", Conference on Writing Research, Amsterdam, Netherlands, August 25-29, 2014


 

Mordelet, N., Chenu, F., Maggio, S., Ailhaud, E. & Lété, B., 2014, "An expert-novice comparison of the dynamic of lexical and sublexical processes in writing narrative texts", Conference on Writing Research, Amsterdam, Netherlands, August 25-29, 2014


Remonter

ASLAN -  Université de Lyon -  CNRS -  Université Lumière Lyon 2 -  ISH -  Typologie -  IXXI -  DDL :  Contact |  Terms of use |  Map of website